CRM-markt

Veel beweging in de CRM-markt

Wat de nieuwste acquisities van Google, Salesforce, Microsoft en vele andere grote spelers ons vertellen over de toekomst van de CRM-markt.

Wereldwijd is er veel beweging in de CRM-markt. Meer en meer grote providers zijn op zoek naar hun stukje van de taart. Vorig jaar kondigde Microsoft al een samenwerking aan met SAP en Adobe, die enkel het doel had om een revolutie teweeg te brengen in de CRM-markt. Wat toen werd opgevat als een uitdaging voor de marktleider Salesforce, gaat momenteel vrolijk door. Amazon, Google en last but not least Salesforce reageert zelf met hun eigen strategieën. Het heeft duidelijk de kracht van de gegevens herkend en kent de waarde ervan in termen van analyse-opties.

Google koopt Looker

De eerste is Google, of het bedrijf Alphabet met de acquisitie van de Analytics startup Looker voor ongeveer 2,6 miljard USD. De startup is ook gespecialiseerd in big data-analyse en business intelligence en biedt cloudgebaseerde data-analyse, strategische planning en dashboardmogelijkheden. Thomas Kurian, hoofd van Google Cloud, zei dat hij trouw wilde blijven aan zijn multi-cloudstrategie en de mogelijkheden van Looker wilde behouden en ontwikkelen. (zie Sawall, 06.06.2019 op www.golem.de) Omdat Looker-software niet alleen werkt met het Google-cloudplatform, maar ook met alle andere belangrijke clouds, zoals de Amazon Web Service of Azure van Microsoft.

Salesforce met de duurste acquisitie in de geschiedenis

Om in de toekomst ook cloud-onafhankelijke business intelligence-software te overleven, kocht Salesforce een week na aankondiging Lookers door Google-acquisitie, het data-analysebedrijf Tableau en legde het recordbedrag van 15,7 miljard USD op tafel. De CRM-marktleider werkt hard aan zijn strategie om te groeien in andere markten en een technologiereus te worden. Omdat groei in de cloud de grenzen verlegt, moet dit elders worden geïnvesteerd. Maar of de oplossingen van Tableau, evenals die van Mulesoft, die het vorig jaar voor ongeveer $ 6,5 miljard koopt, echt verder kunnen worden ontwikkeld door Salesforce, of dat het bedrijf gewoon in het spel moet blijven, blijft twijfelachtig. (zie www.fool.de 19.06.2019) Ten minste de overname van Mulesoft Salesforce alleen in het laatste kwartaal, een omzetstijging van 24% en een winststijging van 14% tot ongeveer 392 miljoen dollar. (zie mg / dpa-afx vanaf 11.06.2019)

Gegevensbescherming maakt analyse onmisbaar

Een klantrelatiebeheersysteem is niet langer alleen bedoeld voor het opslaan en openen van contacten wanneer dat nodig is. In tijden van BI en Big Data wordt de analyse en analyse van deze gegevens steeds belangrijker. Bedrijven moeten 10 jaar geleden klantgerichter zijn. Tegenwoordig worden klantwensen steeds individueler en moeilijker te implementeren.

Daarom is het voor bedrijven van alle soorten noodzakelijk om hun klanten te kennen en hun behoeften te voorspellen om aan deze behoeften te kunnen voldoen, nog voordat andere aanbieders dit kunnen doen, om te kunnen concurreren op de markt. CRM-systeem levert de gegevens, analysesoftware de resultaten. Vooral in Europa, dankzij de DSVGO, is een zorgeloze activiteit met persoonlijke gegevens echter niet zo eenvoudig. Als gevolg hiervan moeten bedrijven specifieker zijn in de analyse om geldige resultaten te verkrijgen.

29 juli 2019

AI vooral interessant voor CRM

Overal wordt momenteel gesproken over de toepassingsmogelijkheden van AI. Waarom CRM-systemen hier bijzonder geschikt voor zijn lees je hier.

Lees verder

Straf voor Vodafone voor ongeoorloofde telefonische reclame

Vodafone zou via externe callcenters contact hebben gehad met klanten en voormalige klanten tegen hun wil.

Lees verder