Start uw CRM selectie

Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming

Vind het juiste CRM systeem voor uw organisatie


In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw CRM selectie: CRM systemen worden over het algemeen niet ontwikkeld voor specifieke sectoren. Toch is het belangrijk om rekening te houden met uw branche tijdens de zoektocht naar de juiste software. Leveranciers met ervaring in uw branche snappen sneller uw bedrijfsprocessen waardoor de implementatie soepeler verloopt.

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Waar gaat u het CRM systeem vooral voor gebruiken?

Wilt u het CRM systeem integreren met andere software?

Hoeveel tijd wilt u uittrekken voor de implementatie van het CRM?

Overige vragen

Moeten uren worden geregistreerd in het CRM?
Werkt uw organisatie meer b2b, b2c of beide?
Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging in België?
CRM leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden CRM leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

Wat is CRM?

CRM staat voor Customer Relationship Management. Een CRM-systeem ondersteunt uw bedrijf bij het onderhouden van de relaties met uw klanten.

Wat kan CRM-software voor uw onderneming betekenen? Op deze pagina vindt u alle informatie over de kosten, de implementatie en de verschillen tussen CRM-systemen.

Een CRM-systeem is ontwikkeld om alle gegevens van uw (potentiële) klanten op te slaan. In eerste instantie zijn dat de NAW-gegevens zoals een telefoonnummer en adres. Vervolgens kunnen er notities van bijvoorbeeld een telefoongesprek of een e-mailuitwisseling aan worden toegevoegd. Al deze gegevens dragen bij tot het vormen van een beeld van uw klanten om ze zo beter te begrijpen en aan te kunnen spreken. Hoe beter u uw klant kent, hoe gerichter een marketinguiting kan worden uitgezet.

Er zijn op dit moment veel CRM-leveranciers met verschillende CRM-systemen. Daardoor wordt het kiezen van de juiste software er niet eenvoudiger op. Ontdek waar u op moet letten bij het kiezen van het juiste CRM-systeem.


Voordelen van een CRM-systeem

Een CRM-systeem is tegenwoordig voor ieder bedrijf binnen handbereik. Er is bijna geen reden meer om als onderneming niet te profiteren van de voordelen van een CRM-systeem:

  • Het beheren van klantengegevens

    Alle contactgegevens van en communicatie met uw klanten worden centraal in het CRM opgeslagen en zijn altijd beschikbaar voor alle rechthebbenden. Zo is iedere belanghebbende in uw onderneming op de hoogte van wat er zich afspeelt in uw klantenkring.
  • Het verbeteren van de verkoop

    Een CRM-systeem helpt bij het vastleggen van de behoeftes van uw klanten en gebruikt die informatie om nieuwe verkoopkansen te ontdekken.
  • Een soepelere afhandeling van klachten

    Het CRM-systeem automatiseert de afhandeling van klachten waardoor ze nooit onnodig lang blijven liggen. Als een klacht te lang blijven liggen, wordt er een signaal afgegeven om ontevreden klanten te voorkomen.
  • Een gerichtere marketing

    Met alle verzamelde gegevens in uw CRM-systeem kunt u zeer gerichte marketingcampagnes opzetten. Vervolgens is het een kwestie van monitoren en bijsturen waar nodig om zoveel mogelijk uit uw marketingbudget te halen.
  • Een verbeterde samenwerking

    Iedereen met toegang tot het CRM beschikt over de nodige klantengegevens, de laatste versies van documenten en is op de hoogte van de gemaakte afspraken met uw klanten.

Nadelen van een CRM-systeem

De nadelen van een CRM-systeem zitten voornamelijk in de voorbereiding en kunnen in veel gevallen worden voorkomen.

  • De kost van een CRM-systeem

    Het is al lang niet meer dat een CRM-systeem enkel voor de grote ondernemingen is weggelegd. Ook kleinere ondernemingen en zelfs eenmanszaken kunnen gebruik maken van een CRM-systeem omdat licenties vaak per gebruiker worden aangeboden. Een simpel CRM-systeem is al beschikbaar vanaf enkele euro’s per maand per gebruiker.
  • Het vinden van het juiste CRM-systeem

    Een CRM-systeem vinden is geen probleem, maar het vinden van het juiste systeem voor uw onderneming is vaak nog een hele opgave. Door goed in kaart te brengen wat u wilt bereiken met het CRM-systeem, kunt u een functionaliteitenlijst opstellen. Op basis van deze lijst kunt u toetsen of de software bij uw onderneming past.
  • Weerstand van medewerkers

    Mensen zijn gewoontedieren en wanneer een verandering plaatsvindt, schrikt dat in eerste instantie af. Het wordt daarom zeer sterk aangeraden om uw medewerkers bij de start van de implementatie van uw nieuwe CRM-systeem te betrekken. Zo voorkom je dat men van de ene op de andere dag een grote verandering hoeft door te maken.

CRM-systemen vergelijken

Het vinden van het juiste CRM-systeem is zeer moeilijk. Er zijn veel verschillende systemen en leveranciers die allemaal uitblinken op een ander vlak en als u net begint met uw zoektocht kan dat zeer overweldigend zijn. Het kan ook zijn dat u weet wat u wilt en nodig heeft maar nog niet wat er allemaal mogelijk is. Door antwoord te geven op een aantal belangrijke vragen, brengt u voor uzelf al in kaart waar u nu naar op zoek bent.

De basisgegevens van uw bedrijf

  • In welke sector is uw bedrijf werkzaam?
  • Hoeveel mensen werken er bij uw bedrijf?
  • Hoeveel medewerkers zullen er gebruikmaken van het CRM-systeem?
  • Hoeveel medewerkers verwacht u dat er binnen drie jaar gebruik zullen maken van het systeem?

Formuleer een concrete doelstelling

Bij het kiezen van een CRM-leverancier is het belangrijk om uw doelen in kaart te brengen. Dat geeft voor zowel uzelf als uw leverancier een goed beeld van wat u wilt bereiken met het systeem en geeft de mogelijkheid tot een concrete evaluatie achteraf.

Met deze gegevens kunt u op zoek gaan naar het juiste CRM-systeem dat ervoor zorgt dat u uw gestelde doelstelling kan behalen. Met onze CRM-vergelijkingstool kunt u zelf aan de slag en systemen vergelijken op meer dan 250 kenmerken.

Heeft u hulp nodig bij het kiezen van het juiste CRM-systeem? Vraag onze gratis CRM-wijzer aan en ontvang:

  • Een shortlist van zeven CRM-leveranciers die het beste passen bij uw onderneming
  • Een schatting van de kosten van uw CRM-systeem
  • Een overzicht van de meest gebruikte functionaliteiten door soortgelijke bedrijven
Ontvang uw gratis CRM-wijzer


U kunt ook altijd contact opnemen met onze supportlijn: +31 (0)299 200 310 of mail naar info@crmvergelijken.be.

Laptop
Notebook

Cloud, on-premises of hosted CRM-systeem?

Op basis van uw wensen en eisen moet u een keuze maken tussen de verschillende soorten installatie van het CRM-systeem. Hieronder vindt u een overzicht van de verschillen tussen een Cloud, on-premises of hosted CRM-systeem:

Cloud

  • U bent niet verantwoordelijk voor het beheer van de hardware
  • U bent niet verantwoordelijk voor het beheer van de software
  • De software is standaard en minder gericht op afwijkende werkprocessen
  • Maatwerkaanpassingen zijn vaak niet mogelijk
  • Geen grote initiële investering
  • Lage maandelijkse kosten

On-premise

  • U heeft de soft- en hardware in eigen beheer en bent hier zelf voor verantwoordelijk
  • Updates en ondersteuning van de leverancier gaan vaak op basis van SLA of nacalculatie
  • De software is in staat om complexere werkprocessen te ondersteunen
  • Hoge initiële investering, lage maandelijkse kosten
  • Maatwerkaanpassingen zijn vaak mogelijk
  • Data staat lokaal opgeslagen waardoor privacy beter is gewaarborgd

Hosted

  • U heeft de soft- en hardware niet in eigen beheer en bent hier niet zelf voor verantwoordelijk
  • De software is in staat complexere werkprocessen te ondersteunen
  • Data staat opgeslagen in een ‘eigen’ omgeving waardoor privacy beter is gewaarborgd
  • Maatwerkaanpassingen zijn vaak mogelijk
  • Redelijk hoge initiële investering; hoge maandelijkse kosten

De functionaliteiten van een CRM-systeem

Een CRM-systeem beschikt over functionaliteiten om de bedrijfsprocessen in uw organisatie te automatiseren en te ondersteunen. Er zijn een aantal functionaliteiten, zoals contactmanagement, die standaard in een CRM zitten en er zijn functionaliteiten die enkel nodig zijn voor bepaalde bedrijven of sectoren. Een aantal van de meest voorkomende functionaliteiten van een CRM-systeem zijn;

  • Callcenter
  • Contact management
  • Customer service
  • Marketing
  • Rapportages
  • Sales
  • Project management
  • Workflow

De kost van een CRM-systeem

De kost van een CRM-systeem wordt voornamelijk opgebouwd uit een drietal factoren:

  • Gebruikers

    De leverancier van een CRM biedt een licentie aan per gebruiker van het systeem. Hoe meer medewerkers gebruik gaan maken van het systeem, hoe hoger de kosten.

  • Installatie

    De keuze tussen on-premises, hosted of cloud is van grote invloed op de kost van een CRM-systeem. Kiest u voor een on-premises CRM-systeem, dan heeft u een hoge initiële investering en lage maandelijkse kosten, maar heeft u alle vrijheid. Kiest u voor een standaard cloudoplossing dan heeft u een lage initiële investering en lage maandelijkse kosten maar zijn de functionaliteiten beperkt.

  • Functionaliteiten

    Afhankelijk van de complexiteit van uw bedrijfsprocessen zullen de daarbij horende functionaliteiten een invloed hebben op de kosten van uw CRM-systeem. In sommige gevallen zal het nodig zijn om nog extra functionaliteiten bovenop het huidige CRM aan te schaffen. Dat kan in de vorm van add-ons of zelfs maatwerk.

    • Add-ons

      Geen enkele leverancier heeft alle functionaliteiten zelf in huis. Vaak zijn er koppelingen met derden waardoor een bepaalde functionaliteit alsnog snel kan worden toegevoegd aan het CRM-systeem. Hier worden vaak wel nog extra kosten voor gerekend.

    • Maatwerk

      Wanneer een bedrijf unieke bedrijfsprocessen hanteert die niet overeenkomen met eerder ontwikkelde software, moet er maatwerk aan te pas komen. Omdat deze software op maat wordt gemaakt voor uw onderneming, kunnen de kosten flink oplopen.

Wilt u weten wat het uw organisatie kost om een CRM systeem te integreren in de bedrijfsvoering?

Vul een aantal gegevens in en u ontvangt van ons een whitepaper met daarin uitgebreide informatie over de implementatie van een CRM systeem.

Ontvang uw gratis CRM wijzer
Keyboard
Cup of coffee