CRM Artificial Intelligence

Hoe Artificial Intelligence CRM kan helpen

Wanneer CRM-systemen onderbenut zijn, kan Artificial Intelligence ze helpen hergebruiken.

In de afgelopen dagen hebben we al gesproken over een aantal mogelijke toepassingen van kunstmatige intelligentie in CRM-systemen en ook gekeken naar de kritische discussie over het onderwerp. We willen in dit artikel echter verduidelijken waarom AI-toepassingen elementair kunnen worden voor CRM-systemen.

CRM in werkelijkheid

Allereerst rijst de vraag in hoeverre huidige CRM-systemen daadwerkelijk worden gebruikt in bedrijven. Opnieuw verscheen er de afgelopen dagen een artikel op onze site met een schokkende boodschap. De meeste bedrijven gebruiken hun CRM-systemen onvoldoende en voeden het systeem alleen met de meest noodzakelijke gegevens, omdat dit vaak als vervelend en tijdrovend wordt beschouwd.

In een artikel in de Forbes beschrijft Rogynskyy zijn ervaring in de verkoop met het CRM-systeem heel toepasselijk. Hij beschrijft hoe met tegenzin hij en zijn collega's gegevens in het CRM-systeem van Salesforce hebben ingevoerd omdat deze hen van de eigenlijke winkel naar de verkoopafdeling brachten. Na enige tijd werden alle distributeurs zelfs een hele week teruggetrokken om de gegevens in de CRM bij te werken. Tevergeefs, omdat het probleem niet was opgelost. Het werd toen gewoon voortgezet als voorheen.

AI kan invoerprocessen automatiseren

Een CRM-systeem is een ongelooflijk nuttige tool en kan een bedrijf naar een heel nieuw niveau tillen. Volgens een studie van SiriusDecisions besteden verkopers ongeveer 30% van hun tijd aan administratieve taken, terwijl Salesforce schat dat ongeveer 91% van de CRM-gegevens onvolledig is en ongeveer 70% van die gegevens jaarlijks vervalt. Het gebruik van AI kan enorme verbeteringen aanbrengen in gegevensopslag, verwerkingskracht en gegevensverwerking.

Combinatie van AI en CRM

Vaak kunnen deze al automatisch worden opgenomen en kunnen vervolgens gedetailleerde voorspellingsfuncties worden toegevoegd. Bedrijven die hun gegevensonderhoud blijven verwaarlozen, ontvangen vroeg of laat het ontvangstbewijs. Omdat de combinatie van AI-applicaties en moderne CRM-systemen volledig nieuwe bedrijfsvelden en verkoopkansen opent. AI-toepassingen kunnen bijvoorbeeld berichten scannen of door LinkedIn-profielen bladeren en relevante gegevens over de klanten van een bedrijf verzamelen. Verkopers kunnen hun klanten beter bedienen en weten altijd wat hun behoeften zijn. Maar de mogelijkheden om kunstmatige intelligentie te gebruiken in CRM-systemen zijn nog breder. We zullen dit onderwerp in veel meer artikelen behandelen en u op de hoogte houden.

29 augustus 2019

Lees meer over:
CRM AI Artificial Intelligence

Buitendienst nog altijd zeer belangrijk

Uit een enquête blijkt nu dat de buitendienst niet is beëindigd, ondanks de steeds toenemende e-commerce. Het blijft een belangrijk onderdeel van de verkoop.

Lees verder

Chatbots in de klantcommunicatie

Zijn chatbots de toekomst van communicatie met de klant of gewoon gimmick? Op veel plaatsen komen we nu zogenaamde chatbots tegen. Maar wat kunnen deze?

Lees verder