e-commerce

Een kwart eeuw e-commerce

25 jaar geleden werd de eerste transactie rechtstreeks in een online shop afgehandeld. Sindsdien heeft de snelle ontwikkeling van e-commerce enorm indruk gemaakt.

Uiteindelijk was het niet minder dan het begin van een commerciële revolutie toen op 11 augustus 1994 het eerste artikel werd gekocht en betaald in een online winkel. The Net Market Company ontwikkelde op dat moment de eerste veilige gegevenscoderingssoftware, die leidde tot de introductie van commerciële voordelen op het gebied van commerciële handel via internet. Trouwens, een CD van Sting werd gekocht en de $ 12,48 werd betaald in de via geheime code die het visum creditcardnummer van de koper werd doorgegeven. En dat was precies de echte revolutie: de overdracht was veilig en beschermd tegen hackers of geheime diensten.

Veilige transacties en het begin van iets groots

Zelfs gevestigde softwarebedrijven uit die tijd waren verbaasd, dus een groep pas afgestudeerden kwam opeens met technologie die anderen nog niet hadden ontwikkeld. Het online platform Net Market, dat de populairste online ooit is geweest, heeft bijvoorbeeld zijn eerste gedocumenteerde online verkoop in de geschiedenis verdiend. In hetzelfde jaar kwam echter een heel ander bedrijf in de fase van online handel en zou de geïnitieerde revolutie echt worden. Jeff Bezos richtte samen met zijn toenmalige vrouw de online retailer Cadabra op, die al snel zijn naam veranderde in de bekende en nog steeds bestaande naam Amazon. Eerst werden alleen boeken verkocht. Het verhaal van online commerce is dus altijd het verhaal van Amazon.

Snelle groei van Amazon

Als gevolg hiervan groeide het bedrijf snel en dicteerde het uiteindelijk altijd wat er op de markt veranderde. Naast boeken kwamen snel andere productgroepen op het platform. Uiteindelijk is de pure online shop uitgegroeid tot een marktplaats en vandaag hebben we het al over een platformeconomie. Het is niet langer alleen hun eigen aangeboden producten, maar men kan Amazon vandaag begrijpen als een enorm online winkelcentrum op de verschillende detailhandelaren die hun producten verkopen. Amazon groeide gestaag en staat de laatste jaren in de top 3 van meest waardevolle bedrijven ter wereld. Bovendien maakte de online shop Bezos terloops de rijkste mensen ter wereld.

Stationaire handel onder druk

Online commerce is een nichemodel voor de toekomst geworden en is nu onmisbaar. Voorspellingen gaan ervan uit dat het soms het potentieel heeft om de stationaire handel in zijn geheel in te halen. Ondertussen hebben sommige industrieën dit al gevoeld en moesten klassieke stationaire dealers met traditie daarvoor op hun knieën gaan. Denk op dit moment aan de textiel- en kledingindustrie. Iedereen die op dat moment de trend van online verkoop heeft gemist, vindt het vandaag moeilijk om verbinding te maken. Esprit of Gerry Weber zijn bijvoorbeeld prominente verliezers in deze beweging.

De kracht van Amazon op de markt

De macht van Amazon in de markt van vandaag is zo sterk dat het op en neer wordt bepaald door Amazon. Handelaars kunnen Amazon niet langer vermijden en hun producten niet aan hen leveren. Amazon geniet daarentegen een ononderbroken hoge mate van tevredenheid bij haar klanten. Leveringen zijn vandaag één dag, soms zelfs SameDay of minder uren geïmplementeerd. De klant wordt het centrale moment en krijgt op elk moment waar het om vraagt. Een van de volgende stappen zal zeker invloed hebben op de levering van voedsel. Stationaire handel heeft nog steeds de overhand in deze industrie.

9 september 2019

Start uw CRM selectie

Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw CRM selectie: CRM systemen worden over het algemeen niet ontwikkeld voor specifieke sectoren. Toch is het belangrijk om rekening te houden met uw branche tijdens de zoektocht naar de juiste software. Leveranciers met ervaring in uw branche snappen sneller uw bedrijfsprocessen waardoor de implementatie soepeler verloopt.

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Waar gaat u het CRM systeem vooral voor gebruiken?

Wilt u het CRM systeem integreren met andere software?

Hoeveel tijd wilt u uittrekken voor de implementatie van het CRM?

Overige vragen

Moeten uren worden geregistreerd in het CRM?
Werkt uw organisatie meer b2b, b2c of beide?
Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging in België?
CRM leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden CRM leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

Striktly Business Software opent drie extra kantoren

ERP-en CRM-softwarebedrijf Striktly Business Software, met onder andere een kantoor in Brussel, opent dit voorjaar drie nieuwe offices in België.

Lees verder

Buitendienst nog altijd zeer belangrijk

Uit een enquête blijkt nu dat de buitendienst niet is beëindigd, ondanks de steeds toenemende e-commerce. Het blijft een belangrijk onderdeel van de verkoop.

Lees verder