CRM-systeem

CRM-systemen vaak niet gebruikt

Veel bedrijven hebben een CRM-systeem geïntegreerd, maar gebruiken dit niet volledig of onvoldoende. Wat doen bedrijven verkeerd?

Toegegeven, CRM-systemen worden steeds complexer, met steeds nieuwe manieren om klantrelaties te optimaliseren. Maar de vermijdbare wonderremedies ontwikkelen vaak niet hun volledige potentie of missen zelfs hun werkelijke doel niet volledig. In een studie van CMX Consulting vorig jaar staat bijvoorbeeld dat minder dan 50% van de verkopers hun CRM-systeem voor hun doel gebruiken. Hoewel ongeveer 85% van alle onderzochte bedrijven een compleet CRM-systeem zou hebben geïnstalleerd, worden de kansen vaak onbenut gelaten.

Kansen versus realiteit

Uit het onderzoek blijkt ook dat slechts 4 van de 10 bedrijven een volledige contactgeschiedenis met klanten hebben en slechts minder dan 30% de kansen. Slechts 25% van de bedrijven registreert en archiveert klantfeedback en minder dan 20% kent de wensen en behoeften van hun klanten. Het is niet verrassend dat de studie concludeert dat verlangen en realiteit uiteen blijven lopen. De eenvoudigste klantgegevens, ondanks de Big Data-hype van de afgelopen jaren, zijn simpelweg niet beschikbaar voor veel bedrijven. En de cijfers zijn alleen in termen van verwachtingen en verlangens. Oefen nog duidelijker. Slechts 3 van de 10 bedrijven gebruiken momenteel gegevens uit het CRM-systeem in de zin van de Smart Data-aanpak. Hoewel 70% van de ondervraagde bedrijven big data willen gebruiken voor gerichte marketing, zijn ze nog lang niet in de praktijk. Elk tweede bedrijf gebruikt het CRM-systeem gewoon als pure gegevensbron, maar voert op basis hiervan geen analyses of evaluaties uit.

CRM biedt verschillende opties

CRM-systemen kunnen veel meer dan alleen het verstrekken van klantgegevens. Alleen de evaluatie maakt de gegevens zo waardevol. In de eerste stap is het echter eerst nodig om de gegevens correct te registreren. Hiermee kunnen de eisen van de klant nauwkeuriger worden voorspeld en kunnen marketingstrategieën beter worden aangepast. Niet alleen dat, maar andere tools kunnen worden gebruikt om nieuwe verkoopkanalen te openen en nieuwe markten te veroveren. Een factor die bedrijven terug kan schrikken is privacy. Te veel respect en te weinig kennis over de wettige verwerking van de gegevens, dragen ertoe bij dat velen de voorkeur geven aan de gedetailleerde evaluatie-opties. Hier moeten de CRM-leveranciers het vertrouwen van hun klanten winnen en oplossingen presenteren die een dergelijke garantie kunnen bieden.

26 augustus 2019

Start uw CRM selectie

Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw CRM selectie: CRM systemen worden over het algemeen niet ontwikkeld voor specifieke sectoren. Toch is het belangrijk om rekening te houden met uw branche tijdens de zoektocht naar de juiste software. Leveranciers met ervaring in uw branche snappen sneller uw bedrijfsprocessen waardoor de implementatie soepeler verloopt.

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Waar gaat u het CRM systeem vooral voor gebruiken?

Wilt u het CRM systeem integreren met andere software?

Hoeveel tijd wilt u uittrekken voor de implementatie van het CRM?

Overige vragen

Moeten uren worden geregistreerd in het CRM?
Werkt uw organisatie meer b2b, b2c of beide?
Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging in België?
CRM leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden CRM leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

Striktly Business Software opent drie extra kantoren

ERP-en CRM-softwarebedrijf Striktly Business Software, met onder andere een kantoor in Brussel, opent dit voorjaar drie nieuwe offices in België.

Lees verder

Buitendienst nog altijd zeer belangrijk

Uit een enquête blijkt nu dat de buitendienst niet is beëindigd, ondanks de steeds toenemende e-commerce. Het blijft een belangrijk onderdeel van de verkoop.

Lees verder