AI CRM

AI vooral interessant voor CRM

Overal wordt momenteel gesproken over de toepassingsmogelijkheden van AI. Waarom CRM-systemen hier bijzonder geschikt voor zijn lees je hier.

Als het gaat om de toekomst en vooral nieuwe technologieën in de toekomst, denkt men onvermijdelijk ook aan kunstmatige intelligentie, of kortweg AI. Bijna geen enkel onderwerp splitst de professionele wereld zo veel als deze, omdat de toepassingsmogelijkheden van denkmachines en -systemen bijna onbeperkt zijn. Laten we echter eerst de term zelf bekijken: kunstmatige intelligentie betekent in wezen de automatisering van intelligent gedrag en machine learning.

De term "intelligentie" is niet duidelijk afgebakend, wat al het probleem illustreert dat velen hebben met de AI. Wat is intelligentie, hoe ver gaat het en kunnen machines onafhankelijk worden? Deze horrorscenario's van sciencefictionromans trekken al sinds de jaren zestig een wereld van machineregel in de hoofden van velen. Maar de realiteit ziet er dan een beetje anders uit. De ethische discus daarentegen is reëel. Al in 2017 werd het publiekelijk en prominent besproken over de regulering van AI.

Prominente discussie over AI

Elon Musk, oprichter van PayPal, Tesla of Space X waarschuwde voor het verschillende gebruik van de AI en riep op tot een proactieve regulering hiervan. Dit op zijn beurt noemde Facebook-oprichter Mark Zuckerberg over het plan, dat zich duidelijk uitsprak tegen het alarm van deze Musk en de focus op de winstgevende toepassingen van AI, zoals zelfrijdende auto's of medische diagnostiek in de focus. Beide kampen worden ondersteund door gerenommeerde wetenschappers, wat uiteindelijk laat zien dat niemand precies kan zeggen waar de reis aan het einde gaat. (zie Armbruster in FAZ vanaf 26.07.2017) Het is zeker dat kunstmatige intelligentie veel voordelen biedt op veel gebieden, wat Musk zelf niet ontkent. Dit roept de vraag op waar de grenzen moeten liggen. We staan echter nog maar aan het begin van de technologie en kunnen nog steeds van de positieve kanten genieten. Omdat deze zeer veelbelovend en winstgevend zijn. Het is belangrijk, en de meeste onderzoekers zijn het ermee eens, dat de mens centraal staat in de toepassing.

CRM de perfecte incubator

In CRM-systemen staat niet alleen de gebruiker als mens centraal, maar ook de klant. Daarom zijn applicaties op het gebied van CRM direct gericht op het welzijn van de mens. Een van de bekendste voorbeelden hiervan zijn chatbots. Deze worden al door veel plaatsen gebruikt en kunnen met hun verschillende verzamelde gegevens leiden tot een bijna menselijke communicatie met de klant. Dit krijgt precies de antwoorden die hij zoekt, wat op zijn beurt beide partijen veel tijd bespaart.

Zelfs vertaalsoftware valt uiteindelijk op het gebied van AI en is de afgelopen jaren enorm verbeterd. In de tussentijd worden niet alleen individuele woorden vertaald, de programma's combineren ze logisch in een grammaticaal correcte zin die overeenkomt met de respectieve taal, waardoor gebruikers volledig nieuwe en eenvoudige manieren krijgen om inhoud in vreemde talen aan te nemen. (zie Braun van EAS-MAG van 01.07.2019) Er zijn verschillende andere applicaties voor AI in CRM-systemen, die we de komende weken zullen bespreken.

31 juli 2019

Buitendienst nog altijd zeer belangrijk

Uit een enquête blijkt nu dat de buitendienst niet is beëindigd, ondanks de steeds toenemende e-commerce. Het blijft een belangrijk onderdeel van de verkoop.

Lees verder

Chatbots in de klantcommunicatie

Zijn chatbots de toekomst van communicatie met de klant of gewoon gimmick? Op veel plaatsen komen we nu zogenaamde chatbots tegen. Maar wat kunnen deze?

Lees verder