CRM-systeem

Wat is een CRM-systeem?

Een Customer Relationship Management- of CRM-systeem helpt bedrijven bij het onderhouden van klantenrelaties.

Ieder contactmoment is een mogelijkheid om de klant iets beter te leren kennen. Het zou zonde zijn om niks te doen met al die informatie. Hoe meer u weet over een klant, hoe makkelijker het wordt om zijn behoeften te ontdekken. Vaak wordt de informatie opgeschreven of onthoudt de medewerker het wel, maar wat als die aantekeningen verdwijnen of de medewerker besluit zijn baan op te zeggen? Door de informatie in een CRM-systeem in te voeren, zorgt u ervoor dat die kostbare inzichten nooit verloren gaan. 

Een Customer Relationship Management-systeem helpt bedrijven bij het onderhouden van klantenrelaties. Door de gegevens van ieder contactmoment te noteren, wordt een database aan info opgebouwd. Die gegevens kunnen dan geanalyseerd worden, wat tot nieuwe inzichten kan leiden. Vervolgens kan het contact geoptimaliseerd worden om de relatie tussen de klant en het bedrijf op te bouwen en te onderhouden.
Door alle informatie die binnenkomt te noteren in een centraal systeem, kunnen die gegevens gebruikt worden als ondersteuning in het beheren van klantenrelaties.

Wat is CRM?

Customer Relationship Management of in het Nederlands “relatiebeheer”, is een strategie waarbij de klant centraal staat. Iedere klanteninteractie moet erop gericht zijn de band met een (potentiële) klant te versterken. Indien dat goed verloopt, wordt er loyaliteit opgebouwd. Dat gaat echter niet zo gemakkelijk. Een CRM-systeem kan u hierbij helpen. 

Door alle klantengegevens centraal en digitaal op te slaan, zijn ze altijd beschikbaar. Met die toegankelijkheid zorgt u ervoor dat u altijd voorbereid een gesprek aangaat. Ook als de klant zelf contact zoekt, heeft u in een mum van tijd alle benodigde gegevens bij de hand. Zo voorkomt u dat een klant geïrriteerd raakt omdat hij zijn probleem nogmaals moet uitleggen en wordt de tijd voor het verhelpen van de klacht zo kort mogelijk gehouden. Voor een uitgebreidere uitleg over relatiebeheer en de voordelen ervan kunt u ons artikel lezen over relatiebeheer

Wat is een CRM-systeem?

In het geval van een Customer Relationship Management-systeem spreekt men over klantrelatiebeheersoftware. Deze software maakt het voor de gebruiker mogelijk om al het contact met klanten digitaal vast te leggen. Naast dat de gegevens betreffende dat contact vereeuwigd zijn, biedt de software analyses die analoog onhaalbaar zijn.

De gegevens die voortvloeien uit klantencontact zijn van onschatbare waarden voor ieder bedrijf. De inzichten die hieruit voortvloeien zullen verbeteringen voortbrengen bij verschillende aspecten van uw bedrijf. Zo kunt u denken aan;

+ Beheren klantengegevens
+ Verbeteren verkoop
+ Soepele klachtenafhandeling
+ Gefocuste marketing
+ Scherpe analyses
+ Hechtere samenwerking

CRM implementeren

Als een CRM-systeem eenmaal is geïmplementeerd, vormt het de ruggengraat van de onderneming. Het systeem kan ondersteuning bieden bij vrijwel alle klantgerelateerde zaken. Denk daarbij aan het afhandelen van klachten, maar ook aan het verbeteren van de telefoongesprekken die uw callcenter agents voeren met prospects.

On-premises- vs. Hosted vs. Cloud CRM-oplossing

Tijdens de zoektocht naar het juiste CRM-oplossing komt er een moment dat u het type installatie moet kiezen. Er zijn grote verschillen of u kiest voor een on-premises, hosted of Cloud CRM-oplossing.

Lees verder

CRM-software implementeren

CRM-software implementeren kan voor ieder bedrijf voordelen opleveren.

Lees verder