On-premises- vs. Hosted vs. Cloud CRM-oplossing

Tijdens de zoektocht naar het juiste CRM-oplossing komt er een moment dat u het type installatie moet kiezen. Er zijn grote verschillen of u kiest voor een on-premises, hosted of Cloud CRM-oplossing.

De keuze is zeer belangrijk en heeft een grote invloed op onder andere gebruiksgemak, mogelijkheden en kosten. Welke oplossing het beste past bij uw bedrijf hangt af van een aantal factoren. Hieronder leest u de grootste voordelen, nadelen en verschillen per type installatie. 
On-premises
De meeste implementaties zijn nog altijd on-premises. On-premises-systemen worden op uw eigen hardware geïmplementeerd en beheerd. Een organisatie koopt licenties voor de software in plaats van dat er per maand een bepaald bedrag moet worden betaald. Het CRM-systeem wordt daarmee, in tegenstelling tot bij een cloud-oplossing, uw eigendom. Dat vereist echter wel een grote initiële investering.

Het grote voordeel van on-premises-systemen is de manier waarop ze omgaan met complexiteit van bedrijfsprocessen binnen een organisatie. De meeste Cloud-systemen zijn erg ingewikkeld en soms helemaal niet aanpasbaar. Met uw eigen on-premises-systeem kan de IT-afdeling het systeem verbeteren en aanpassen waar dat gewenst is. 

+ Onafhankelijk 
+ Functionaliteiten

Hosted
Er wordt nog vaak gedacht dat hosted en cloud-oplossingen hetzelfde zijn. Een gehoste oplossing heeft echter meer weg van een traditioneel on-premises-systeem. Gelijk aan een on-premises-oplossing worden softwarelicenties gekocht. Het grote verschil is dat een hosted oplossing niet op uw eigen server wordt geïnstalleerd. Een externe hostingpartner brengt de software onder bij een van zijn servers. Dat zorgt ervoor dat een hosted systeem geen hoge initiële kosten heeft. 
Het voordeel is dat er net als bij Cloud via een online dienst toegang verschaft wordt tot uw systeem. De software is toegankelijk via een Virtual Private Network (VPN), Remote Desktop Services (RDS) of Citrix. Aan de online toegang zitten echter wel maandelijkse kosten verbonden. Daarentegen wordt wel geld bespaard omdat de onderhoud van de software uit handen wordt gegeven. 
+ Functionaliteiten
+ Geen onderhoud
Cloud
De Cloud oplossing is volledig online waardoor niets geïnstalleerd hoeft te worden. Die oplossing neemt de gebruiker een hele hoop werk en onderhoud uit handen, en met zijn lage kosten lijkt dat de beste oplossing voor ieder bedrijf. De keerzijde is echter dat een dergelijke oplossing vaak zeer beperkt is in zijn kunnen. De functionaliteiten zijn lang niet zo uitgebreid als de andere oplossingen. Daarnaast is het voor de gebruiker vaak niet mogelijk om het systeem aan te passen, waardoor men erg gebonden is aan wat er geleverd wordt. 
+ Lage kosten
+ Toegankelijkheid

Hybride
De laatste tijd maakt een nieuwe speler opkomst in de oplossingenmarkt. Door een combinatie te maken van de gemakken van verschillende soorten systemen, is er een nieuwe manier van werken ontstaan. Met hybride oplossingen krijgt de gebruiker de uitgebreide functionaliteiten van een on-premises-systeem en het gebruiksgemak van online oplossingen. Maar voor niets gaat de zon op en dat betekent dat er vaak heel wat betaald moet worden om die luxe te bekostigen. 
+ Gebruiksgemak

Weet u al wat voor systeem u wilt, maar heeft u hulp nodig bij het zoeken naar het juiste systeem? Dan kunt u gebruikmaken van de CRM-wijzer. Twijfelt u nog over wat de beste oplossing voor u zou zijn, dan kan u ook gebruikmaken van de wijzer. Zo ziet u meteen wat het beste bij uw bedrijf past, krijgt u een indicatie van wat het systeem ongeveer zal kosten en vindt u een aantal aanbieders die precies passen bij wat u zoekt.

Start uw CRM selectie

Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw CRM selectie: CRM systemen worden over het algemeen niet ontwikkeld voor specifieke sectoren. Toch is het belangrijk om rekening te houden met uw branche tijdens de zoektocht naar de juiste software. Leveranciers met ervaring in uw branche snappen sneller uw bedrijfsprocessen waardoor de implementatie soepeler verloopt.

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Waar gaat u het CRM systeem vooral voor gebruiken?

Wilt u het CRM systeem integreren met andere software?

Hoeveel tijd wilt u uittrekken voor de implementatie van het CRM?

Overige vragen

Moeten uren worden geregistreerd in het CRM?
Werkt uw organisatie meer b2b, b2c of beide?
Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging in België?
CRM leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden CRM leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

CRM-software implementeren

CRM-software implementeren kan voor ieder bedrijf voordelen opleveren.

Lees verder

CRM-systemen vergelijken

CRM-systemen vergelijken doe je aan de hand van deze handige vragenlijst. De zoektocht naar uw CRM-systeem wordt een stuk eenvoudig als je weet waar je op moet letten.

Lees verder