Cloud CRM

Wat is Cloud CRM?

CRM-software automatiseert en organiseert verkoop, marketing en customerservicefuncties in een organisatie, met als doel klantcontacten te monitoren en te verbeteren.

Maar wat is nu cloud CRM? Het verschil tussen traditionele on-premise  (lokaal draaiend) en cloud CRM is dat laatstgenoemde een cloudcomputerinfrastructuur gebruikt die het mogelijk maakt om de taken uit te voeren en de data op te slaan.

Steeds meer CRM-systemen zijn cloudgebaseerd omdat bedrijven zich realiseren dat er een aantal voordelen zijn aan het gebruik van dit type technologie. Denk daarbij aan lagere initiële kosten, minder afhankelijkheid van een eigen IT-afdeling en een verbeterde hanteerbaarheid.

Waarom is CRM-Software belangrijk?

De basis voordelen van CRM zijn voor on-premise en cloud gelijk. CRM zorgt ervoor dat bedrijven gebruik kunnen maken van data die ze over hun klanten hebben verzameld. Dat helpt bedrijven om hun klanten beter te leren kennen en de belangrijkste factoren van de klant te begrijpen, waardoor op toekomstig gedrag geanticipeerd kan worden.

CRM-systemen voorzien met name salesmedewerkers en customerservicemedewerkers, op elk moment in de aankoopcyclus, van nuttige informatie. CRM-systemen ondersteunen ook marketingacties zoals leadgeneratie. Een CRM-systeem zorgt ervoor dat een bedrijf zijn klanten kan segmenteren en zo een efficiëntere campagne kan voeren.

Klanten van vandaag hebben andere verwachtingen wanneer het over contacten gaat, of dat nu online is of op een andere manier, en dat geldt zowel voor consumenten (B2C) als voor bedrijven en organisaties (B2B). Traditionele rollen worden omgedraaid. De focus ligt niet langer op het pushen van berichten over wat een bedrijf kan bieden, maar meer op de klanten die hun producten en diensten krijgen wanneer ze die nodig hebben. Klanten die het gevoel hebben dat ze worden gehoord en begrepen, zullen waarschijnlijk trouwer zijn. Dat heeft dan weer een positief effect op je business.

Welke functies zitten er in CRM-software?

Of het nu een cloudgebaseerd systeem is of on-premise, een gemiddeld CRM-systeem heeft o.a. de volgende functionaliteiten:

  • Sales force automation (verkoop)
  • Marketing automation
  • Customer service en support
  • Managementinformatie

CRM: cloud vs on-premise

Een cloud CRM-systeem, dat goed past bij de organisatie kan een aantal belangrijke voordelen bieden ten opzichte van een on-premisesysteem. Denk daarbij aan:

  • Lagere up-front- of aanschafkosten, omdat je niet in benodigde infrastructuur hoeft te investeren
  • Snellere implementatietijd van cloud CRM
  • Minder maatwerk door technologische of hardware problemen
  • Minder afhankelijk van eigen IT-afdeling
  • Snelle aanpassing aan ontwikkelende behoeftes of zakelijke processen.

Het selecteren van een juist cloud CRM-systeem

Het selecteren van een CRM-systeem wordt moeilijker naarmate de technologie zich ontwikkelt.  Het is belangrijk om de behoeften van het bedrijf te definiëren, zodat je daarbij een juist CRM-systeem kan kiezen. Wanneer je eenmaal begrijpt wat het bedrijf nodig heeft en wat je verwacht dat een CRM voor het bedrijf moet doen (of beter moet doen), wordt het veel eenvoudiger om verschillende CRM-systemen te onderzoeken en te bepalen welke het beste aan jouw eisen voldoet.

Houd er rekening mee dat nieuwe ontwikkelingen in de markt en in de wijze dat zaken gevoerd worden, ook een rol kunnen spelen. Neem als voorbeeld mobiliteit. Menig CRM-systeem is nu mobiel benaderbaar op smartphones en tablets. Mobiele CRM maakt het mogelijk het systeem ook langs de baan te gebruiken en ter plekke alle gegevens te hebben.

Lees meer over:
CRM Cloud

On-premises- vs. Hosted vs. Cloud CRM-oplossing

Tijdens de zoektocht naar het juiste CRM-oplossing komt er een moment dat u het type installatie moet kiezen. Er zijn grote verschillen of u kiest voor een on-premises, hosted of Cloud CRM-oplossing.

Lees verder

CRM-software implementeren

CRM-software implementeren kan voor ieder bedrijf voordelen opleveren.

Lees verder